Hei,
Jeg selv bruker den nye ADHD medisinen Elvanse og Attentin og har som så godkjent bruk på jobb, når jeg kjører bil osv via lege, folkehelse med mer, men lurer på om jeg burde ha bekreftelsen i bilen dersom medisinen gir utslag på blåseprøven politiet bruker.

Mann, 38 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Dersom du skulle bli stoppet i trafikkontroll, vil eventuelle prøver slå ut positivt som amfetamin/sentralstimulerende (dersom de slår ut). Det er sannsynlig at du i så fall må levere fra deg førerkortet midlertidig, inntil en sakkyndig vurdering vil fastslå at du ikke har handlet i strid med loven. Så vidt vi er kjent med vil det ikke ha noen betydning om du har med deg en legeerklæring i bilen. Men det kan jo ikke sdade. De enkelte polititjenestemenn kan foreta ulike vurderinger. I artikkelen Fakta om rusmiddelgrenser i trafikken fra Oslo Universitetssykehus er dette beskrevet som følger:
«De faste konsentrasjonsgrensene gjelder ikke der legemidler er inntatt i henhold til gjeldende forskrivning fra lege eller tannlege. En som jevnlig bruker samme dose av et bestemt legemiddel, vil etter en tid utvikle toleranse. Da er ulykkesrisikoen mindre enn hvis et legemiddel brukes bare sporadisk. Slik bruk må kunne dokumenteres av lege, og i slike saker vil en individuell sakkyndig vurdering være nødvendig for å kunne fastslå om føreren var påvirket og eventuell påvirkningsgrad. Det vil også bli vurdert om de påviste konsentrasjonene er forenlige med forskrivningen».