Alkoholiker 50%

Hei jeg er mamma og har h*n 50%av tiden.. Jeg klarer ikke la vær å drikke når jeg har «fri» jeg føler jeg mååå ha alkohol når h*n drar.
Er jeg da alkoholiker? Fins det hjelp? Blir jeg dømt og blandet inn i barnevernet? Mvh fortvilet mor som vil ha hjelp

Kvinne, 27 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er for det første veldig viktig at du selv ser at dette er et problem for deg. Det i seg selv er et utrolig viktig skritt på veien mot å få det bedre, og for at du kan unngå å få enda større problemer.
Du drikker når du ikke har barnet. Det betyr at du ikke utøver omsorgssvikt. Allikevel vil nok barnevernet bli informert dersom du ber om hjelp. I alle fall bør du være forberedt på det. Hva skjer da? Vel, det er ikke noen fasit på det. Det kan hende de vurderer det slik at du er i risikosonen for omsorgssvikt og vil få oppfølging med tanke på det.
Det er mulig å gjøre noe med et alkohlproblem uten profesjonell hjelp. Undersøkelser viser at faktisk slutter de aller fleste å drikke uten profesjonell hjelp. Det finnes hjelpeprogrammer på nettet og det finnes grupper du kan gå i. Det finnes også psykologer og andre du kan snakke med.
Du sier at du føler du «må» ha alkohol når han drar. Men når han er der, drikker du jo ikke. Det viser jo at det er mulig for deg å være edru, bare du har gode nok grunner. Det kan hende du trenger nye aktiviteter i livet ditt når du ikke har barnet. Noe å fylle tiden med å kanskje venner som ikke drikker (så mye).
Du er velkommen til å ta kontakt med oss og diskutere dette mer, det er uforpliktende og anonymt.
Her er noen steder som tilbyr hjelp, utenom helsevesenet:
Hvis du vil ha hjelp gjennom helsevesenet, kan du snakke med legen din. Du kan feks. be om å få snakke med en psykolog på mer generelt grunnlag (depresjon, angst e.l.) og se hva legen sier. Når du eventuelt kommer til en psykolog, kan du jo si at alkohol er en del av et problem og at du er redd for at det skal bli verre.