Akkumulering av thc-metabolitter i kroppen

Så i et annet svar at dere skriver at man ikke kan røyke mer enn én gang i uken uten at stoffene begynner å samle seg opp i kroppen.
Hvis man tidligere har røyket omtrent daglig og senere går over til å røyke en gang i uken, regner jeg med at nivåene i kroppen begynnet å synke. Vil det ta lang tid å komme ned på nivåer de som aldri røyket mer enn en gang i uken i utgangspunktet har? Og hvor lenge kan det anslåes at de som røyker ukentlig tester positivt på urinprøver?
Mann, 22 år

RUStelefonen svarer:
På det første spørsmålet: Ja, da vil nivåene begynnes å synke. Det vil ta ca 4-6 uker. Det kommer an på hvor mye som ble brukt i den pserioden det ble brukt daglig. I noen tilfeller kan det gå raskere, i andre tilfeller tar det lengre tid.
På det andre spørsmålet: dersom en person røyker ukentlig, kan i noen tilfeller vedkommende ha positive prøver mer eller mindre hele tiden. Særlig dersom det er snakk om et temmelig stort inntak en gang i uken. For andre vil en prøve være negativ ila. kanskje 4-5 dager, og vil dermed ha noen dager med rene prøver. Det kommer også an på når på døgnet det testes, har vedkommende drukket mye vann osv. Mange faktorer spiller inn.
Generelt kan man allikevel si at en person som røyker en gang i uka og blir testet en gang i uka, før eller senere vil ha en positiv prøve.
Det er mulig du vil ha utbytte av å lese Andreas Austgulen Westin, «Cannabis og urinprøver» (Kilde: No. 6, 18. mars 2011 Tidsskr Nor Legeforen 2011  131:577-80).