Å være pårørende..?

Har i 2 år vært i forhold med en heroin-avhengig. Jeg har to barn og har streng policy ifht dette. Så det vet han. Vi har et godt forhold. Jeg sier han er avhengig fordi det er det han er selv om han har vært og er nykter.
I det siste har han tatt Subutex (aldri her hos meg. Ungene og jeg har vært skjermet godt og kontrollert fra dette hele veien) og han skal nå på rehab.
Jeg syns det er bra og støtter ham 100% på dette.
Idet hele tatt en lang historie.
Det jeg lurer på er hvordan kan jeg involvere meg i beh.prosessen? Hvordan kan jeg være den pårørende jeg er i hans profesjonelle nettverk? Jeg har ikke lyst til å ta noen rolle som en mor for ham heller. Han er en voksen mann. Men jeg har aldri vært borti dette miljøet og denne prosessen før og tenker jeg trenger veiledning ifht hvordan leve med en nykter rusmisbruker. Vi tar jo sikte på å bli samboere og kanskje få barn etterhvert (noe han er veldig motivert for )for meg er det viktig å vise hvem jeg er og at jeg støtter så godt jeg bare kan. Jeg er ressurssterk og aldri hatt problemet selv. Dette ønsker jeg at hans nettverk skal vite samt at jeg som sagt ønsker å vite mer om samlivet med en narkoman og mer om ham individuelt.
Virker det pågående om jeg blir med ham til lege/nav?
Har de noe pårørende-opplegg på rehab?
Finnes det noen kurs å melde seg på?
Jeg vil være best mulig rustet til et samliv med ham og for framtida! Gi meg tips til hvordan jeg går fram og hvordan jeg best mulig gjør Dette!

Kvinne, 37 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er voksent gjort av deg å spørre om hvordan du best kan forholde deg til din partner i prosessen hans med å leve i tilfriskning fra rusavhengighet. Det er viktig at dere begge er ærlige og åpne mot hverandre i prosessen, og at dere erkjenner hverandres begrensninger. Du er klok som ikke inntar noen morsrolle for han, for det vil ikke hjelpe han eller deg på sikt. Her er noen råd på veien:
SETT GRENSER. Du bør også sette tydelige grenser for deg selv og han. Ikke gjør ting for han som han kan klare selv. Ha fokus også på deg selv. Ikke la hans behov gå foran dine. Unngå for mye «medavhengighet» ved å utsette dine egne eller barnas behov pga han. Ikke ta på deg roller som han selv eller andre (fagfolk) kan ha. Speil deg gjerne i andre, folk du stoler på som kan gi deg råd. Ikke flytt på dine egne grenser. Stå for det du sier, og krev det samme av han. Tenk før du handler. Lytt til magefølelse og egen fornuft, spør andre ved tvil.
HA GOD KOMMUNIKASJON. Snakk med hverandre ofte, vær enige om hvordan dere vil ha det og ikke ha det. Diskutèr og sett av tid til å snakke sammen om stort og smått. Vær en god lytter, og krev å bli lyttet til. Vær tydelig, ærlig og åpen med hverandre. Vær konstruktiv og løsningsorientert. Tenk objektivt og vis at du gjør det. Oppfordre og støtt hans tilfriskning, lytt og vær nysgjerrig.
TA VARE PÅ DEG SELV. Ivareta dine egne interesser. Sett av tid til deg selv med hobbyer, venner, praktiske ting osv. Ved å dyrke dine egne interesser vil han også ha respekt for deg, og forstå at du er selvstendig og kan klare deg selv om du må. Det skaper balanse.
FÅ KUNNSKAP OM RUSAVHENGIGHET: Finn ut hvordan andre med rushistorikk klarer å leve rusfritt. Mange benytter seg av selvhjelpsgrupper som AA og NA. Pårørende kan også bli med på noen møter. Følg med at han får de verktøyene han trenger på sikt for å leve nyktert og bra. Undersøk gjerne hva som finnes av pårørendegrupper og hjelpetelefoner. F.eks. NKS veiledningssenter for pårørende. De er for pårørende til rusavhengige. Det kan jo komme dager da du vil trenge det. Bruk ressursene rundt deg. Følg med i relevant forskning og fagstoff om rus. Ved behov kan du eller han gjerne kontakte oss på chat eller telefon 08588 i åpningstidene.
PS! Hvis han bruker Subutex på egenhånd og føler at det gjør han stabil, kan han jo vurdere å få det lovlig av lege gjennom LAR. Det er fullt mulig å leve et godt, nyktert og velfungerende liv i LAR. Det beste er selvfølgelig om han klarer det uten. Vi ønsker dere uansett lykke til videre!