Vival–trøtthet

Hei 🙂 Bruker Vival 5 mg (1-2 tbl) i gitte situasjoner… Blir rolig, aldri trøtt. Problemet i dag er at jeg har sovet lite i natt (3-4 timer) og føler meg trøtt.
Skal på noe i kveld som jeg gruer litt til,og tenkte å ta en tbl eller to.
Vil jeg da bli veldig trøtt/trøttere, selv om jeg vanlivis ikke blir det ?

Kvinne, 51 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Det er generelt vanskelig å gi et spesifikt svar på dette, da ulike personer vil reagere noe ulikt på denne typen legemiddel. Mange vil oppleve å føle seg trøtt dersom de tar Vival, ettersom dette er en ganske vanlig bivirkning, selv om dette ikke nødvendigvis vil skje hver gang. Det at du i utgangspunktet har sovet lite i forkant kan i prinsippet medføre at du vil reagere med tretthet, uten at det er mulig for oss å gi noen garantier her.
Dette er i utgangspunktet også noe legen din skal kunne svare mer utfyllende på, selv om du jo ønsker et svar her og nå. Vi vil i den forbindelse tilføye at det kan ta opptil flere dager å få svar via vår spørsmål og svar-tjeneste; ved behov for umiddelbar tilbakemelding fra våre veiledere, ta kontakt på telefon eller chat i åpningstidene.