Urinprøve cannabis – positiv etter to negative

Jeg har levert urinprøver for cannabis i 3 måneder. Forut for prøvetaking så har bruken vært begrenset til 2-3 dagers bruk med 1-2/3 måneders opphold i mellom. Siste bruk varte i 3 dager. Begynte så med urinprøver. Jeg leverte 2 rene prøver, for så at det slår ut positivt på den tredje- selv om jeg ikke har inntatt eller vært i nærheten av stoffet. Er svært fortvilet og lurer på hvordan det er mulig?

Mann, 30 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det forekommer i blant at urinprøver på cannabis blir positive etter en eller flere negative resultater – uten at det har blitt inntatt cannabis i mellomtiden. Dette kan ha flere årsaker:
Urinens konsentrasjon: Konsentrert urin har lengre påvisningstid for narkotiske stoffer enn det tynn urin har. Om urinen er tynn, vil for eksempel cannabis kunne påvises i kortere tid etter inntak enn om urinen er konsentrert. Dette kan også medføre at en urinprøve viser positivt på cannabis etter en prøve som viser negativt –selv om det ikke er inntatt cannabis i mellomtiden. Dette kan man i stor grad kontrollere for ved å også måle urinens kreatinin-nivå (linke til artikkel på vår hjemmeside). (Kilde: Tidskrift for den norske legeforening).
Ulik Påvisningsgrense (cut-off): Alle analysemetoder har en nedre grense for hvor lav konsentrasjon av et rusmiddel som kan påvises. Dette kalles cut-off-verdier. Bruker man to forskjellige tester med ulike cut-offverdier, risikerer man å få ulike svarresultater. Grunnen til at det settes en slik verdi, er fordi målesikkerheten synker i takt med konsentrasjonen av rusmiddelet – Er cut-off-verdien for lav, risikerer man derfor i større grad falske positive prøver.
Du skriver ikke noe om hvem som utfører disse testene. Sendes det til laboratoriet, er faktorene ovenfor sannsynligvis tatt hensyn til, men det er uansett ikke 100 % sikre resultater. Om prøvene er sanksjonere, det vil si at du tar det i forbindelse med en eventuelt straffereaksjon (for eksempel førerkort, barnevern, jobb), har du krav på at prøvene blir foretatt kromatografisk. Kromatografiske analyser er sikrere fordi den bruker to forskjellige analyseprinsipp, og er også mer spesifikke ved at de skiller mellom flere ulike men lignende stoffer. Du kan eventuelt be om at det blir utført en slik test.