Tramadol og alkohol

Hei.
Jeg lurer på om 2 enheter 0,33 5,1% og 50mg Tramadol vil være risikabelt? Drakk øl til middag og fikk sterke smerter i beinet som jeg har hatt operasjon i.

Mann, 21 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Blandingsbruk er ofte et spørsmål om mengde. Det er tvilsomt at den mengden du beskriver skulle kunne medføre noen alvorlige konsekvenser, men sløvhet/søvnighet kan være et typisk utfall. Risiko ved høye inntak av begge, er først og fremst forbundet med lammelse av pustesenteret, ettersom begge har en dempende virkning på sentralnervesystemet, og vil kunne forsterke hverandres virkning ved samtidig bruk. Så vidt vi er kjent med vil ikke denne kombinasjonen ha noen innvirkning på operasjonen du har hatt, men dette blir utenfor vårt kompetanseområde å svare på – anbefaler derfor at du snakker med legen din dersom plagene vedvarer.
Dersom du inntok Tramadol mange timer før middagen, kan det tenkes at smertene skyldtes at virkningen av medisinene gikk over. Dette er riktignok kun spekulasjon fra vår side.