Tilbakefall

sendte inn spørsmål for en tid siden om risikoen for tilbakefall etter å ha vært tørr i litt over 2 år. Har veldig lyst på et glass

Kvinne, 60 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi er dessverre usikre på hvilket tidligere innsendte spørsmål du sikter til – alle spørsmål som kommer inn til oss, vil publiseres på siden Tidligere stilte spørsmål og svar. Kanskje vil du finne spørsmålet ditt der. Normalt skal du også motta en referansekode når du sender inn spørsmål; dersom du ikke har mottatt dette, skal vi informere teknisk leverandør om problemet.
Så til ditt spørsmål. Vi vet ikke hva du konkret legger i «risiko for tilbakefall», men ettersom du sier at du har «veldig lyst på» et glass, tenker vi at du nok gjør lurt i å holde deg helt unna. Dette vitner om et forhold til alkoholrus som kan bli problematisk for deg. Det er delte meninger om hvorvidt tørrlagte alkoholavhengige kan smake på alkohol eller ikke. Her er folk ganske forskjellige. Det er nok ikke slik at en tidligere alkoholavhengig automatisk vil falle tilbake i tidligere mønstre ved å drikke litt alkohol, men det vil likevel være en betydelig risiko tilstede. Mange vil nok oppleve at ved å tillate seg å drikke litt alkohol, har man oversteget en barrière – hvor grensen for hva som er akseptabelt følgelig stadig strekkes, slik at man gradvis øker forbruket over tid. Andre vil kunne oppleve at forløpet går enda raskere enn som så, mens andre igjen derimot vil oppleve at de klarer å opprettholde et moderat og kontrollert forbruk. Men ettersom det altså er en betydelig risiko tilstede, vil vi på generelt grunnlag fraråde tørrlagte alkoholavhengige ifra å drikke alkohol.