Hei
Jeg er en gutt på 46 år som har festet endel gjennom årene. Har blitt mindre og mindre festing de siste årene (pga tåler nesten ikke alkohol lengre).
Jeg tåler mindre og mindre alkohol for hvert år som går,
Så tilbake til mitt spørsmål. Er det normalt og bare tåle maks 6x33cl pilsener før du ikke husker noenting? Dette gjentar seg gang etter gang (de siste årene).
Har en mor og en onkel som må være forsiktighet med alkohol, tror du jeg sliter med alkohol og må slutte å drikke?

Mann, 46 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Du lurer altså på om det er normalt å tåle maks 6x33cl pilsener før du ikke husker noenting. En slik mengde alkohol er for noen tilstrekkelig for å få black out, eller ikke huske noe. Hvor mye alkohol man tåler, kommer an på en del faktorer; som for eksempel vekt, helse, gener, alder, kjønn og hvor fort og hvor ofte man drikker. Drikker man ofte, er det vanlig å oppleve en økt toleranse, altså at man må drikker mer for å kjenne samme virkning.
Det er nok mange som har gjort seg samme erfaringer som deg, altså gradvis lavere toleranse for alkohol etterhvert som du blir eldre. Dette er helt vanlig og mulige årsaker kan være:
1. Hjernen din har utviklet seg: I midten av 20-årene ferdigutvikles den såkalte «prefrontale barken» som blant annet har med sosiale vurderinger, overveielser og planlegging å gjøre. Dette kan medvirke til en nokså laber «dagen derpå-stemning» fordi du er mer sårbar for anger på hva som har blitt gjort/sagt, eller rett og slett fordi det føles dumt å ødelegge en hel dag med fyllesyke.
2. Muskelmassen reduseres med aldren: Alkohol løses opp godt i vann og fordeler seg derfor i vannholdig kroppsvev, som blant annet muskelvev. Kroppen forandrer seg med årene, og de fleste vil oppleve at muskelmassen reduseres, og i noen tilfeller at den til en viss grad erstattes med mer fett som igjen fører til en lavere andel vann. Når du drikker vil alkoholen fordele seg i væsken du har i kroppen, og jo mer væske det er, jo mindre vil konsentrasjonen av alkohol (promillen) bli. Av den grunn er det helt vanlig å tåle mindre alkohol med årene.
3. Kroppen jobber langsommere:
Forbrenningen går ned med økende alder, dette gjelder også forbrenningen av alkohol som dermed blir værende lenger i kroppen. I tillegg blir leveren med årene dårligere til å håndtere acetaldehyd (nedbrytningsstoff fra alkohol), og bakrusen blir derfor verre.
4. Du drikker ikke lenger like ofte/mye: Mange 46-åringer drikker ikke så ofte/mye som de gjorde da de var yngre, og når de drikker er det heller to glass vin og ikke to flasker. Dette gjør at kroppen er mindre vant til å takle alkohol og fyllesyke, og dermed oppleves symptomene kraftigere.
Du lurer på om du sliter med alkohol og bør slutte. Ut i fra den informasjonen du gir, kan vi ikke gi deg et svar på det. Det er kanskje du den beste til å svare på. Du kan jo ta selvtesten på rushjelp.no. Der er også et selvhjelpsprogram. Ved behov kan du også nå oss på chat eller ringe oss anonymt på 08588 i åpningstiden.