Subutex abstinenser

Hvilke abstinenser kan man få ved seponering av Subutex? Og hvor lang tid tar det før det er over? Hvor lang tid tar det fra subotexen er inntatt til den er ute?

Kvinne, 20 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Subutex inneholder virkestoffet buprenorfin, som er et opioid. Symptomer på opiatabstinens er både fysiske og mentale. De mest forekommende er fatigue, frysninger, diarè, kramper, forkjølelsessymptomer, søvnproblemer, nedstemthet og angst. Det er individuelle forskjeller på hvilke symptomer som er mest fremtredende. De fysiske abstinenssymptomene er noe mildere på subutex enn på feks. heroin og metadon.  På grunn av buprenorfinets svært lange virketid tar det ofte 2-4 dager før symptomene topper seg hos en som er tilvendt det. Abstinensene, da særlig slapphet, kan vedvare i to, tre uker før man gradvis tilfriskner. Det tar omtrent en uke fra siste inntak til buprenorfinen er ute av kroppen helt.  Å slutte med subutex krever god motivasjon, planlegging, tid, ettervern og trygge rammer. Helst bør det foregå på en avgiftningsavdeling med medisinsk oppfølging.