Student – faren min er alkoholiker

Hei.
Jeg har en far som er alkoholiker. Det går utover meg, min søster og min mor. Ingen av oss bor med han.
Hver gang jeg er hjemme på ferie så finner jeg flasker med sprit, vinflasker og kartonger. Syns han er ekkel og veldig ubehagelig når han er full.
Har sagt i fra til flere familiemedlemmer at han har problemer med alkohol og spurt etter hjelp etter ingen nytte. Har selv ved flere anledninger sagt det til han at han trenger hjelp, men da mer han bare og sier alle trenger hjelp for noe.
Merker jeg blir veldig hjelpesløs. Syns det er ekkelt å dra hjem når han ikke steller seg og drikker.
Hva kan jeg gjøre? Han trenger hjelp.

Kvinne, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er leit å lese om hvordan det går med faren din, og dessverre er dette en situasjon mange kan kjenne seg igjen i. Du sier at du har forsøkt å snakke med ham om din bekymring, men at han ikke selv ser behovet for å gjøre noen endringer. I så fall er det dessverre ganske begrenset hva du kan gjøre med det hele. For at faren din skal få hjelp, må han selv ønske dette. Det finnes mye god hjelp å få, men hjelpeapparatet er i stor grad bygget på frivillighet fra brukerens side. Dersom du ønsker å prøve en siste samtale med ham om dette, kan det være greit å lese vår guide til pårørende for tips. Det er urealistisk å forvente at du (eller noen andre) skal kunne overtale ham til noen varige endringer som går imot hans vilje, men det er i hvert fall mulig å uttrykke din bekymring på en ryddig og nøktern måte, samt forsøke å kartlegge hvor han faktisk står (i den grad dette ikke er avgjort ennå).
Men, det er en god sjanse for at han fremdeles ikke er villig til å endre på sitt drikkemønster. Som pårørende kan dette være svært vanskelig å akseptere og å leve med, men alternativet vil ofte være at du sliter deg selv ut av bekymring, på vegne av valg han selv er ansvarlig for. Derfor er det viktig at du også har fokus på deg selv og ditt eget beste. F.eks. kan du vurdere hvor mye samvær med ham som er akseptabelt for deg (og i så fall informere ham om hva som er dine grenser, og hvorfor du må sette disse). I tillegg finnes det også støtte- og hjelpetilbud for pårørende; se f.eks.  VeiledningsenteretPIO-senteret eller BARweb.
Du er selvsagt også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene, dersom du ønsker å snakke mer utdypende om dette.