Stikkende, «kjemisk» lukt

18-åringen kommer hjem mandags morgen etter å ha døgna sammen med
(rus)venner. Låser døra, og faller i dyp søvn. Får åpna døra, og merker en ekkel, litt stikkende lukt. Hva kan dette være?

Mann, 66 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å gi deg noe konkret svar på dette. Det er ikke uvanlig å sovne tungt etter å ha døgnet, uavhengig av om rusmidler er inntatt eller ikke. Og det finnes jo mange ting som kan avgi en slik lukt. Dersom han har inntatt et rusmiddel på rommet sitt for så og sovne tungt kan det kanskje være GHB. Det kan være søvndyssende og har en kvalmende og stikkende lukt som kan minne om parafin. Det er viktig at du ikke hopper til en konklusjon om at det her var snakk om GHB. Denne lukten kan som sagt ha mange kilder, GHB er én mulighet. Det finnes også andre rusmidler som har en kjemisk stikkende lukt, flere av dem er sentralstimulerende.
Vi vil anbefale deg å forøre deg litt mer om saken og ev. ta kontakt med oss igjen.