Smertestillende (tante misbruker Tramadol)

Tanten min misbruker tramadol (gjort i nesten halvanne år). Hva kan jeg gjøre for at hun skal slutte? Dette går utover hele familien og vi vet ikke hva vi skal gjøre. Hjelp.

Kvinne, 18 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en vanskelig situasjon både for deg, din familie og din tante. Du skriver ikke så mye om situasjonen, så det er begrenset hva vi gi til svar. Men ut i fra det du skriver, forstår vi at dere er frustrerte og ikke vet hvordan dere skal forholde dere til dette. Vi anbefaler dere derfor å ta kontakt med et veiledningsenter for pårørende, for å få oppfølging og støtte i den vanskelige situasjonen dere er som pårørende.
Du spør om hva du kan gjøre for at hun skal slutte. Det finnes hjelp hun kan få, dersom hun selv ønsker å motta hjelp. Hvis hun ikke selv ber om hjelpen, kan hun ikke legges inn/få behandling. Dere kan melde fra om deres bekymring til legen hennes, som også er den som kan henvise henne til behandling hvis hun vil. Om det er slik at hun får medisinene av legen, er det viktig at legen blir informert om misbruket. Ut over det, er det dessverre lite dere kan gjøre som pårørende, annet enn å forsøke å motivere henne til å ta i mot hjelp. Det er viktig å tenke at selv om hun er avhengig, er det til syvende og sist hun selv som må ta tak i situasjonen sin. Det er ikke ditt ansvar.
Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker å diskutere saken anonymt og uforpliktende på telefon eller chat.