Slår etizolam ut på urinprøver?

Jeg går på faste urinprøver hver uke pga førerkortet. Det testes for vanlige rusmidler og sendes til Furst. Jeg tok etizolam to kvelder på rad, 6-9 mg per kveld. Slår etizaolam ut på urinprøver, og hvor lenge vil det være i urinen min?

Mann, 28 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
I Norge testes det daglig svært mange urinprøver, med vanlig og spesifikt ruspanel. Når en prøve slår ut positivt i vanlig ruspanel, taes det en spesifikk prøve for å fastslå identiteten på stoffet. Vanlig ruspanel betyr at det testes for de vanligste stoffene, som opiater, benzodiazepiner, amfetamin, kokain osv. Etizolam inngår ikke i vanlig ruspanel, hverken hos Fürst eller hos andre. Ved spesifikke analyser testes det for det enkelte stoff man ser etter, og da kan man påvise etizolam, om man ser etter akkurat det.
Siden etizolam kjemisk sett ligner veldig på andre benzaodiazepiner, kan det slå ut som positivt på benzodiazepin i et vanlig ruspanel, men siden etizolam ikke testes for i spesifikk analyse hos Fürst, vil prøven til slutt være negativ. Likevel vil det antagelig vekke mistanke hvis det slår ut på benzo, selv om man ikke finner identiteten til stoffet.
Når det gjelder påvisningstid i urinprøver, har vi dessverre ingen veiledende tall for etizolam og urinprøver. Dette er et legemiddel som det generelt er forsket lite på. Et inntak av 3 mg kan imidlertid spores med blodprøver i 15-50 timer (25-70 timer etter dobbel dose).