Ritalin som skoledop

I de 4 siste dagene har jeg tatt ritalin, jeg har tatt minst 300 mg hver dag. Jeg blir mye mer konsentrert på skolen og jobber mye bedre med skolearbeid.
Fysisk reagerer jeg ved redusert appetitt og nå spiser jeg et lite måltid pr dag, hendene mine er kalde og jeg får tydeligere blodårer, tennene mine verker og jeg får munnsår og jeg får utrolig uren hud.
Hvor skadelig kan dette være for meg om jeg fortsetter med ritalin?
Hva er forskjellen av å snorte, knuse eller svelge pillen?
Jeg tar rusprøver en gang i uken (urin) hvor prøven vil bli analysert iforhold til kreatin, jeg har adhd og skal ta conserta 27 mg hver dag, MEN vil urinprøven min påvise at jeg misbruker pillene?

Kvinne, 17 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Du skriver at du tar 300 mg Ritalin hver dag. Vi håper virkelig dette er en skrivefeil og at du mener 30 mg daglig. Dette fordi maks dose daglig er oppgitt til 80 mg i Felleskatalogen. Barn som har tatt 300 mg Ritalin eller mer skal innlegges akutt på sykehus. Voksne kan tåle mer.
Du skal egentlig gå på Concerta 27 mg per dag. Ritalin har samme virkestoff, metylfenidat. Forskjellen er at Ritalin oppløses mye fortere slik at virkningen kommer raskere, er mer intens og varer kortere. Ritalin kan derfor ha større misbrukspotensiale og har ofte større bivirkninger enn Concerta.
Du spør hvor skadelig det kan være for deg om du fortsetter, du har brukt i fire dager. Det er en rekke mulige bivirkninger ved bruk av Ritalin. Hudproblemer og tannverk, slik du beskriver, er vanlig, særlig i begynnelsen og frem til kroppen venner seg til metylfenidat (toleranse). Andre bivirkninger er søvnløshet, angst og rastløshet. Jo større dose du tar, jo mer bivirkninger får du som regel. Man er også utsatt for psykose, selvmordstanker og endret humør på Ritalin. Det kan være skadelig for deg på sikt at du tar Ritalin som ikke er foreskrevet av lege, fordi du lettere kan utvikle avhengighet ved misbruk. Vi anbefaler at du snakker med legen din om bivirkningene av metylfenidat, og at du heller tar Concerta som foreskrevet.
Forskjellen på å knuse, snorte eller svelge pillen er mest hvor raskt virkningen innsetter. Å sniffe knuste tabletter kan være skadelig for slimhinnene i nesen og frarådes.
Urinprøver kan avdekke hvilken mengde du har tatt av metylfenidat. Om du tar mer enn hva legen har foreskrevet, vil dette kunne komme frem på utvidede urinprøvesvar. Prøvene skiller ellers ikke mellom Ritalin og Concerta da de har samme virkestoff.