Røyket i 4 år, slutta for ca 4 mnd siden!

Heisann! Jeg er en gutt på 24. Har røyket hasj/cannabis daglig i 4+ år, også slutta jeg for ca 16 uker/4 mnd siden. Jeg røyker i gj.snitt 1 gram om dagen. Så tok jeg meg 4-6 trekk på en reunion i går. Hvor lenge vil thc i være i blodet mitt til at det gjør utslag på de nye spytte prøvene eller evt en urin prøve? Eller har jeg røyka så mye og over så lang tid at det fortsatt er i blodet mitt?
Mvh vedsig bekymret gutt som snart skal bli pappa, som vil legge alt det her bak seg

Mann, 24 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Så flott at du har sluttet å røyke daglig, og særlig siden du snart skal bli pappa. Gratulerer! Cannabis sitter i blodet mye kortere enn det sitter i urinen, ofte under ett døgn, kanskje noe lengre ved langvarig/regelmessig bruk. Ved ett enkelt inntak kan THC påvises i opptil en uke på urinprøver, og enda kortere på spyttprøver. Ved jevnlig inntak av cannabis kan det påvises i urinen fra noen uker til noen måneder. Det er såpass lenge siden du sluttet å røyke daglig at det neppe vil være påviselig på rustester i dag.
Du kan lese mer om dette i vår artikkel cannabis i urinprøver og blodprøver.