Rastløs – Sobril og alkohol

Jeg har inntatt en halv 10mg Sobril, og den andre halve 1,5t etterpå. Nå har jeg fått spørsmål fra noen kompiser om å komme å ta noen øl med dem. Er vel ikke optimalt, men er det farlig? Har på et generelt nivå et ganske høyt akseptnivå på medisiner.

Mann, 40 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Først og fremst vil vi gjøre oppmerksom på at dette ikke er en akuttjeneste; det kan ta opptil flere dager å få svar via vår spørsmål og svar-tjeneste. Ved behov for rask tilbakemelding fra våre veiledere, ta kontakt på telefon eller chat i åpningstiden. For akutt medisinsk bistand, ta kontakt med AMK 113, Legevakt 116 117 eller Giftinformasjonen 22 59 13 00.
Når det gjelder kombinasjonen av Sobril og alkohol, vil dette ofte være et spørsmål om mengde («noen øl» kan bety så mangt). Hvor store inntak som skal til før det eventuelt vil være snakk om en livstruende situasjon, varierer en del fra person til person. Inntaket du beskriver er neppe stort nok til å kunne kalles livstruende, men det er en god sjanse for at du blir ganske søvnig av denne blandingen.