Rapportere salg av medisiner

Hei. Jeg vet om en som selger oxynorm som han får på resept. Hvordan kan jeg rapportere dette? Og vil det få noen konsekvenser for vedkommende?

Kvinne, 30 år fra Nordland
RUStelefonen svarer:
Hvis du ønsker å rapportere salg av Oxynorm er det naturlig å gjøre dette til politiet. Enten ved å ringe anonymt, eller ved å tilkjennegi din identitet til politiet. Politiet er vanligvis interessert i slike tips, særlig hvis det er i større omfang og over tid.
Hvis du anmelder forholdet til politiet vil det kunne reises tiltale på vedkommende. Om denne derimot vil dømmes kommer an på flere ting, bl.a. om det vil kunne bevises at det forekommer salg. Konsekvensene for vedkommende kan derfor bli å etterforskes av politiet, eventuelt avhør og i verste fall bli dømt for salg av narkotiske midler. Straffen kan være alt fra bøter til fengselsstraff, ettersom hvor alvorlig forholdet er.