mistet førerkort men trenger det til jobb. Er det noen løsning?

Hei
Jeg er kvinne, 52 år og alkoholiker, etter lengere tids sykdom har jeg nå kjempet meg tilbake i jobb. Den 20 aug tok jeg en dum beslutning og kjørte med promille og ble tatt. Jeg er i 100% jobb og den betyr alt. Etter «20 aug har jeg ikke rørt en dråpe alkohol.Problemet mitt er at jeg kommer til å miste lappen og kommer meg ikke på jobb, jobber i helsevesenet og jobb ligger 3,2 mil unna. Det går ikke off transport i helger og jobben innebærer turnusarbeid. Nå ser jeg for meg at jeg må si opp jobb og alt ser svart ut. Finnes det noen løsning?

Kvinne, 50 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Du har mistet førerkortet og lurer på om det finnes en løsning på dette. Unntaksvis kan fylkesmannen gi dispensasjon i førerkortsaker, men dette gjelder så vidt vi vet ikke straffesaker ved promillekjøring. Etter at de nye reglene for førerkort ble innført 1. oktober 2016, ble dessuten behov for førerett ikke lenger en del av vurderingen til Fylkesmannen. Slik vi forstår det vil det altså ikke være mulig for deg å få tilbake på et tidligere tidspunkt enn det straffen du får tilsier.
Vi er litt usikre på hva slags andre løsninger du ser for deg. Det kan være en mulighet å være åpen med arbeidsgiver om situasjonen. Det kan også være hensiktsmessig å undersøke om det er det noen som pendler forbi deg som skal samme vei, eller om noen har et rom til leie de helgene og kveldene offentlig transport ikke går. En annen mulighet kan være å gjøre en avtale med noen med bil som kan kjøre og hente deg for en liten slant de gangene bussen ikke går.