Merkelig oppførsel.

Hei, jeg har en i familien som har oppført seg meget merkelig de siste ukene. Han har drukket store mengder alkohol, og nå har han gått full siden lørdag. Han drikker også i smug..
Noen som har noen svar på hva dette kan komme av?

Mann, 18 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Vi er litt usikre på hva du mener med hva dette kan komme av? Tenker du på hvorfor han har oppført seg merkelig eller hvorfor han har vært full over flere dager? Om dette er en person som vanligvis ikke drikker store mengder eller er beruset over lang tid, kan det tenkes at det har skjedd noe, for eksempel en hendelse som førte til at han at valgte å drikke, eller at noe har skjedd mens han har vært alkoholpåvirket. Du skriver ikke på hvilken måte han oppfører seg merkelig annet enn at han drikker. Om han plutselig endret oppførsel og begynte å bete seg merkelig, kan det være at han trenger en psykiatrisk vurdering. Dette blir imidlertid spekulasjoner fra vår side.
Uansett årsak, er det sannsynligvis lurt at denne personen får hjelp. Lege eller legevakt er da naturlige steder å ta kontakt. Om han er utagerende og en fare for seg selv eller andre, kan du også kontakte politiet.