Melder lege frå til politi?

Hei. Eg lurer på kva som skjer om eg går til legen og ber om hjelp til å slutte med narkotika. Viss legen skal henvise meg til hjelp med å slutte, melder hen frå til politiet om at eg har brukt narkotika, som er ulovleg? Kva gjer legen når eg seier at eg har eit rusproblem?

Kvinne, 22 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Hvis du går til legen din og ber om hjelp til å ordne opp i rusproblemer/slutte, da kan legen din henvise deg til behandling som passer for deg. Alternativene er mange. Det kan stå mellom innleggelse på institusjon for en periode, evt. via 1-3 uker på avgiftningsavdeling, eller til poliklinisk behandling. Det offentlige vil dekke behandlingen din, og det er fritt sykehusvalg. Dvs. at du kan få dekket behandling som ligger i en annen del av landet, pluss at Helfo dekker eventuelle reiseutgifter. Det mest tenkelige er at du og legen din sammen blir enige om type behandling og sted. Ventetiden ved ulike behandlingstilbud kan være fra noen uker til flere måneder.
Legen har meldeplikt hvis du ikke oppfyller helsekravene til førerkort, når det er «gjentatt og vedvarende bruk av rusmidler og legemidler til rusformål«. Personer som er inne til rusbehandling, har inndratt førerkort i minst 6 måneder, hvorpå de kan søke om å få det tilbake for opptil ett år av gangen. Det vil da kreves ukentlige negative urinprøver. Utover denne meldeplikten har legen din taushetsplikt, som kun kan brytes om du på en eller annen måte utgjør en fare for andre (ekstern linke). Legen vil også være kritisk til å skrive ut vanedannende medikamenter til deg, om legen vet at du har rusproblemer. For øvrig har du de samme rettighetene som en hvilken som helst annen pasient.