Marihuana og barn

Hei!
Jeg har sammen med samboeren min en datter på 9 måneder. For noen måneder siden fortalte samboeren min meg at han hadde prøvd å røyke marihuana på en bursdagsfest han hadde vært på, for da 1 uke siden. Han sa at han bare ville prøve det ut, så jeg tenkte ikke så mye over det da. Jeg var mest skuffa over at han ikke fortalte det til meg med en gang, eller spurte meg om hva jeg tenkte om det med tanke på at jeg satt hjemme alene med babyen. Det kan virke som han ble litt letta over reaksjonen min, og kjøpte mer marihuana. Han har nå røyket hver eneste helg, også med babyen og meg tilstedet. Jeg vet omtrent INGENTING om rus, og det er derfor også veldig lett for samboeren min og si at det ikke er farlig for verken han eller babyen, og at han ikke skal røyke med barnet tilstedet når hun blir eldre. Er marihuana farlig? Gir det noen bieffekter i lengden? Og er det greit å røyke med baby tilstedet? Kan man bli avhengig, eller evt få en dårlig vane? Jeg har flere ganger sagt at jeg ikke liker det, men kan nesten virke som han blir litt sur på meg da. Bør jeg «nekte» han å røyke med oss i samme hus, eller evt i det hele tatt?
Hilsen
en bekymret samboer/mamma
Kvinne, 20 år fra

RUStelefonen svarer:
Når det gjelder om marihuana er farlig eller ikke, og om det gir noen bieffekter i lengden, er dette informasjon du kan finne mer utdypende på våre sider om cannabis. For å gi det korte svaret så er alle rusmidler potensielt skadelig, også marihuana. Omfang og hyppighet av bruk, samt individuelle disposisjoner for for eksempel angstlidelser har her mye å si på hvor skadelig det kan være for han. Ja, han kan bli avhengig (les mer om dette i linken ovenfor), eller få en dårlig vane, og – ikke minst – det at han fortsetter å røyke, vil muligens skape dårlig stemning i hjemmet fordi du ikke ønsker at han gjør det, og der vil dere kunne få en evigvarende konflikt.
Det som er vesentlig viktigere enn om han utsetter seg selv for skade, er hvorvidt det er skadelig for barnet deres på 9 måneder. Passiv røyking av tobakk er godt kjent at er skadelig, og vi antar at han røyker marihuanaen sin blandet med tobakk. Selv om det er liten forskning på babyer og barn som blir utsatt for passiv cannabisrøyking, tyder den forskningen som finnes (se f.eks her) på at det er minst like skadelig som passiv tobakksrøyking. Og for en så liten baby skal det nok atskillig mindre til for at babyen blir påvirket negativt av dette, både akutt og på sikt.
Det er også slik at ansvar for små barn og rus ikke hører sammen.  Røyker han marihuana, gjør han det for å oppleve en rus. Et annet aspekt her, er at marihuana er ulovlig, og å røyke det i samme rom som en 9 måneder gammel baby, vil både politi og barnevern se alvorlig på om de skulle få vite om dette. Så det er også en risiko han tar ved å røyke.
Så til ditt spørsmål om du kan nekte han å røyke med dere i samme hus eller i det hele tatt. Det er deres plikt som forelder å ta vare på barnet deres. Å røyke marihuana, eller ruse seg på hvilket som helst rusmiddel, i samme rom som en ni måneder gammel baby, er ikke ok. Han bør ikke omgås sin datter når han er rusa. Om han røyker i et annet rom eller et annet sted, bør han holde seg unna babyen frem til han er nykter/edru.
Vi kan ikke si til deg at du bør nekte han å røyke i det hele tatt, rett og slett fordi du ikke har mulighet til å nekte han det eller kontrollere at han ikke røyker. Men vi anbefaler deg å tenke godt på hvordan du vil at du skal ha det, din datter skal ha det og dere som familie skal ha det. Et godt og trygt hjem for din datter og for dere alle bør være både din og din kjærestes første prioritering. Å skåne babyen for passiv cannabisrøyking og å selv ikke være ruspåvirket foran henne, bør være et minstekrav du kan stille til din samboer.