Min mann drikker i smug

Min mann har ofte om kveldene virket brisen, snøvler litt med snakkingen og husker ikke hva vi snakket om dagen etter.
Idag da han skulle en kjøretur til Tjøme hentet han en pose med noe oppi i kjelleren. Instinktivt så jeg hva som var i posen da han gikk opp i andre etasje.
Det var et gammel syltetøyglass med noe flytende oppi. Jeg spurte hva det var og han sa det var renseveske som han alltid hadde med seg i bilen.
Jeg sa at han skulle jo ikke på jobb og trengte vel ikke renseveske idag.
Jo det pleide han ha i bilen.
Jeg presset på og ba han være ærlig. Gikk ned i kjelleren og hentet en ginflaske for jeg synes det luktet gin av syltetøyglasset som skulle være renseveske. Det smakte og luktet helt likt og etter mye fornekting innrømmet han at det var gin.
Han sa at jeg var helt syk fordi jeg ikke tålte at han drakk en drink og det hadde han lyst på en gang iblandt. Derfor måtte han gjøre på denne måten.
Det at han har vært så personlighetsforandret mange kvelder er nok ikke demens som jeg trodde, men jeg tror han smugdrikker.
Hva råder du meg til å gjøre

Kvinne, 64 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Dette er en lei situasjon for dere. Om det er slik at du har sett en personlighetsforandring over tid, og nå oppdaget gin i et syltetøyglass, hvorpå han forsøkte å benekte dette for så å skylde på deg, har du gode grunner til å tro at din mann drikker i smug, og har eller er i ferd med å få et alkoholproblem. Da du oppdaget dette og konfronterte han med det, gikk han i forsvar og skyldte på deg. Det er ikke en uvanlig reaksjon, og vi håper at du ikke lar hans ord påvirke deg til å tro at det er du som er helt syk
Ut i fra det du skriver, forstår vi at du har sett en endring hos han og mistenkt demens, men nå tenker du at det heller handler om alkohol. Vi kan ikke så mye om demens, men tenker at det ene utelukker ikke det andre, og at det kan være greit at mannen din blir utredet av en lege i forbindelse med dette.
Vi vet ikke hvordan det har gått etter denne episoden og om dere har fått snakket mer om det. Hvis ikke, så anbefaler vi å forsøke å få til en samtale til om dette.
Det kan være lurt å ta opp temaet på et tidspunkt hvor han ikke er påvirket og dere i utgangspunktet ikke er sure på hverandre/krangler. Forklar hva du opplever, hvordan det bekymrer deg og gi han mulighet til å fortelle hva han tenker.  Hvis han ikke ønsker å snakke om det, eller går i forsvar/blir sint, kan du utsette samtalen ved å avtale å snakke om det en annen dag (gjerne en avtalt dag). Om også det blir vanskelig og kun fører til fornektelse, beskyldninger eller avvisning av dine bekymringer, bør dere vurdere å kontakte et familievernkontor for å få hjelp til å snakke. Uavhengig av om han har problemer eller ikke og hva han mener om det, er dette et problem for deg og for dere som ektepar.
Om han sier han har et problem og trenger hjelp, må han kontakte sin fastlege. Ellers kan dere kanskje sammen ta en titt på denne siden, Rushjelp.
Vi håper at du har noen du kan snakke med å finne støtte hos. Om du ønsker å oppfølging av noen som du ikke har en relasjon til, kan du kontakte veiledningssenteret for pårørende sin avdeling i Lørenskog. Du er også velkommen til å ringe oss for å ha en samtale om deres situasjon.
Vi anbefaler deg også å lese brosjyren «Å leve med en mann som drikker for mye».
Vi håper at din mann får hjelp og at dere får det bedre.