Har kjæresten min et alvorlig problem?

Hei,
Jeg har lenge prøvd å hinte til kjæresten min at jeg tror han har et alkoholproblem, men han bare ler av meg. Han drikker ikke lenger så veldig ofte – det kan gå måneder mellom hver gang han drikker – men når han først gjør det, blir han nesten alltid hinsides drita, og endrer personlighet. Han kan bli ubehagelig dominerende i sosiale situasjoner, destruktiv, og kan gjøre utrolig mye dumt: sovne med plater på, eller på offentlige steder, yppe til bråk, m.m. Han både sjangler voldsomt, faller, og kaster opp. Jeg har også både falt og kastet opp i fylla, men det begynner å bli noen år siden, og jeg har ikke lenger noe behov for å drikke på den måten. Jeg synes det er rart at kjæresten min på 26 fremdeles blir SÅ full.
Når han ikke drikker på flere måneder, er dette alltid et bevisst valg: han unngår å dra ut, og unngår å treffe venner for slik å havne i situasjoner der han kan risikere å «måtte» drikke. Det er som om han rett og slett ikke klarer å begrense seg til et par øl her og et par øl der. Noen ganger, når vi har vært på fest, og jeg ser at han drikker mye, foreslår jeg at vi kanskje ikke skal drikke mer, men han blir fornærmet, og sier at jeg er overbeskyttende, og må la han «oppføre seg normalt.» Problemet er at fyllepersonligheten hans ikke er normal.
Noe av grunnen til at jeg blir ekstra bekymret, er at han har slitt mye psykisk, og jeg vet at alkohol har vært en måte han har hansket med problemene sine på. Han er ikke deprimert nå, men når han drikker kan han finne på å si ting som «jeg skal aldri reise meg igjen» og «vi trenger ikke å snakke sammen mer». Jeg bør kanskje legge til at han aldri noensinne har truet meg, eller vært voldelig, og at når han er edru, som jo er mesteparten av tiden, er han den snilleste og kjærligste jeg noensinne har møtt.
Først og fremst: har han et alkoholproblem? Og hvordan kan jeg snakke med han om det? Det er overhodet ikke noe problem for meg å drikke mindre, eller ingenting, i sosiale situasjoner – men om han blir tilbudt alkohol, sier han alltid, uten unntak, ja.
Jeg hadde blitt utrolig glad for et svar!

Kvinne, 24 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en krevende og sammensatt situasjon. Generelt er det ikke alltid tydelige kriterier for hva som utgjør et «alvorlig problem», men det er kanskje trygt å si at han har et problem med moderasjon, og ikke minst at hans alkoholbruk utgjør et problem i deres samliv.
I det minste virker det som om han selv er klar over problemet, ettersom han bevisst unngår alkohol i lengre perioder. Likevel skjer slike episoder med jevne mellomrom. Du spør om hvordan du kan ta dette opp med ham, og her tenker vi at du bør kunne ta en rolig men direkte samtale om din bekymring. Fortell ham at du er bekymret for denne typen episoder, og hvordan du føler at disse påvirker samlivet dere imellom. Det er nok i overkant ambisiøst å forvente at du skal kunne overtale ham til å innse at han har et alvorlig problem, men derimot er det fullt mulig å snakke om hvordan du helt konkret opplever situasjonen, samt forsøke å kartlegge hvor han egentlig står. Du kan jo tross alt ikke bestemme om han skal drikke eller ikke, men du bestemmer selv hvor din grense går, og hvorvidt hans drikkemønster er forenlig med at dere har en kjæresterelasjon sammen. Sånn sett kan det være hensiktsmessig å sette det hele litt på spissen, og gi ham et valg mellom alkoholen og deg; ikke for hans egen del, men for din og forholdets del. I vår artikkel Jeg er partner med en som ruser seg vil du kanskje finne noen ytterligere råd til bekymringssamtaler.
Dersom han fremdeles legger vekt på sine psykiske problemer, bør du minne ham på at det finnes mer konstruktive metoder for å bearbeide dette, enn å overdøve problemet med rusmidler. Det finnes et godt og variert hjelpeapparat der ute, tilpasset en rekke ulike behov. Men dersom han ikke ser behovet for dette, og denne episoden gjentar seg om og om igjen i fremtiden, blir det altså opp til deg selv å vurdere hvorvidt du ønsker en fremtid sammen med ham.
For øvrig finnes det også enkelte tiltak man kan forsøke for å moderere inntaket når man først drikker. Eksempler på slike tiltak kan være å holde seg til drikke med en lavere volumprosent alkohol (f.eks. øl/cider fremfor vin/brennevin); å drikke i et jevnt og sakte tempo; å spise godt på forhånd, samt drikke noe alkoholfritt med jevne mellomrom i løpet av kvelden; å sette et konkret mål på forhånd omkring hvor mye/lite man skal drikke, samt informere personene rundt seg om dette målet (evt. også kun ta med tilstrekkelig i kontanter, og la bankkortet ligge igjen hjemme, dersom man drikker ute på byen). Samlet sett vil disse rådene kunne bidra til å gi en lavere og mer kontrollert promille, som igjen vil gjøre det noe enklere å opprettholde selvbeherskelsen når man først drikker.
Du er selvsagt velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene dersom du ønsker en utdypende samtale om dette. Kjæresten din er selvsagt også velkommen til å benytte seg av dette tilbudet om han vil. Kjæresten din kan også ta en selvtest og eventuelt benytte selvhjelpsprogrammet på nettsiden til rushjelp.no.