Kan ha drukket for mye

Hei! Jeg kom til skade for å drikke nøyaktig en tre-llterts kartong med vodka på en dag. Kan dette ha farlige ettervirkninger? Ønsker egentlig bare et svar på om dette går bra

Mann, 29 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Dette er, som du sikkert er klar over allerede, et ganske høyt inntak. Når det gjelder mulige skadevirkninger av alkohol, skiller man gjerne mellom akutte skader og skader som følge av et høyt forbruk over tid. Akutte skader er altså skader som oppstår som følge av et for høyt alkoholinntak på én gang, og kan f.eks. resultere i akutt alkoholforgiftning. Å drikke en tre-liters kartong med vodka på én dag vil utvilsomt kunne medføre en slik risiko, men så sant du ikke opplevde noen alvorlige symptomer der og da, vil du ikke gjøre det i ettertid heller – selv om kroppen nok vil trenge noe tid på å restituere seg etter et slikt inntak.
Dersom du regelmessig inntar store mengder alkohol, oppstår en risiko for belastningsskader på indre organer, kanskje først og fremst leveren. Dette kan du lese mer om i denne artikkelen fra Helsenorge. Men så sant dette kun var et engangstilfelle, og det gikk bra med deg der og da, skal det ikke være noen grunn til å forvente at du har tatt noen varig skade av dette ene inntaket.