Ikke informert fra Lege

Hei,
Har lege ikke plikt til å informere om å ikke kjøre bil når man tar medisin? Har akkurat fått Nobligan pga ryggen mitt og det har blitt Apoteket som har informert meg.
Jeg må kjøre 10 mil hver dag til jobb. Hvordan skal det gå? Jeg er ikke sykemeldt.
Takk for rask svar.

Mann, 50 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er riktig at legen din har plikt til å informere deg om helsekravene ved bruk av alle foreskrevne medikamenter som kan påvirke kjøreevnen. For øvrig har også du selv plikt til å bedømme om du oppfyller helsekravene ved bruk av nobligan. Dette har vi svart på et lignende spørsmål tidligere:
Ifølge Helsedirektoratets Førerkortveileder fyller du helsekravene til førerkort om du er stabilisert på en maksimal døgndose som tilsvarer inntil 300 mg orale morfinekvivalenter. Det vil si opioider som tilsvarer 300 mg morfin gitt peroralt. Helsekravene linker til denne tabellen, og i følge denne vil 300 mg (preoral) morfin tilsvare 1500 mg (preoral) Tramadol (som er det samme som Nobligan). I følge Helsekravene er det et krav at doseringen gir jevn virkning på døgnbasis og dermed kan fylle betingelsen som langtidsvirkende. Dersom det for å oppnå tilfredsstillende smertelindring kreves mer enn 150 mg Tramadol, bør man gå over til depotpreparater.
Med andre ord er det ikke gitt at man fyller helsekravene ved bruk  1500 mg Nobligan daglig, dette vurderes ut i fra behov, tilvenning og bruk. Avgjørende er at serumkonsentrasjon gjennom døgnet er jevn og uten sederende effekt.