Iboga eller Ibogain

Hei.
Jeg starter med å takke for en hyggelig telefonsamtale tidligere i kveld, der jeg spurte om noen spørsmål om Iboga/Ibogain. Jeg har slitt med diverse avhengigheter i flere år (som trening, jobb, personer, alkohol, nikotin mm.) og innser nå at jeg må til bunns i det for å ‘frigjøre’ meg fra det. Som jeg sa i telefonen. har jeg prøvd å ta denne medisinen ca 5 ganger tidligere alene eller med andre, men uten større hell. Jeg har en mistanke om at grunnen til at det ikke har fungert da, er fordi det er for liten dose/feil type eller omstendigheter. Jeg har i en 2 års periode lest/hørt såpass mye om dette at jeg ikke vil gi meg helt enda og da kommer spørsmålet til dere: Hva vil dere si er den største forskjellen på Ibogaine (HCL) og Iboga (TA) ift avhengighet/selvinnsikt og dopamintilførsel? Ps: Bare å legge ut innleget, men fint om dere utelukker navnet mitt :))
Mvh
[Redigert for å ivareta anonymitet, red.]

Kvinne, 44 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Først og fremst: takk for hyggelig tilbakemelding. Veilederen du snakket med er dessverre ikke tilgjengelig i skrivende stund, så vårt svar til deg vil ta utgangspunkt i teksten du har skrevet, og ikke samtalen du hadde.
Som du kanskje er klar over allerede, er Iboga et navn på selve plantefamilien, og Ibogain et navn på det primære psykoaktive virkestoffet i denne planten (eller mer spesifikt rotbarken). Tradisjonelt er det konsumering av Iboga-rotbark som har vært benyttet i rituelle seremonier, mens moderne behandlingstilbud ofte benytter ibogain-ekstrakt. Fordelen ved sistnevnte vil derfor være å kunne gi en bedre kontrollert størrelse på dosen, ettersom mengden virkestoff vil variere fra plante til plante, samt eliminere fysisk ubehag som kvalme og magesmerter, som gjerne forbindes med konsumering av rotbarken. Enkelte vil riktignok innvende at det fysiske ubehaget er en nødvendig del av den totale prosessen, men her er nok meningene delte.
I tillegg finnes det også et alternativ som heter Totalt Alkaloidekstrakt (TA), og kanskje er det også dette du spør om. Dette er en slags mellomting mellom Iboga-rotbark og ibogain-ekstrakt. TA er, som ibogain, et ekstrakt av rotbarken, men som i tillegg til virkestoffet ibogain, også inneholder en del øvrige virkestoffer/alkaloider. Dette betyr at TA gir en opplevelse som på godt og vondt ligner mer på konsumering av Iboga-rotbark, mens man samtidig kan kontrollere størrelsen på dosen bedre. TA beskrives gjerne som en «dypere» og noe mer langvarig rus enn ren Ibogain-ekstrakt, med et noe mindre fysisk ubehag enn Iboga-rotbark.
Hva som er best for den enkelte, vil riktignok variere fra person til person. Generelt anbefales gjerne ibogain-ekstrakt dersom det gjelder en opiatavhengighet, ettersom dette kan være særlig effektivt hva gjelder reduksjon av abstinenser. Dersom du derimot ønsker en mer «fullstendig» Iboga-opplevelse, er kanskje TA eller Iboga-rotbark det beste for deg. Hva som er mest effektivt mht. avhengighet/selvinnsikt er nok ganske personavhengig. I alle fall bør du uansett rådføre deg med et behandlingssenter som tilbyr denne typen hjelp, og høre hva de vil anbefale i ditt spesifikke tilfelle. Her vil vi også legge til at selv om mange har opplevd positiv virkning ved bruk av Iboga/ibogain/TA, så er det ikke noen «mirakelmedisin» som fullstendig fjerner dine tendenser til avhengighet; dette er et stoff som i beste fall kan hjelpe deg et stykke på veien, men din jobb fortsetter når du returnerer til hverdagen og ditt vanlige liv.