Hjelp

Hei.
Jeg er ei jente som føler jeg ikke er som alle andre. Jeg drikker masse når jeg drikker, og det har det siste året endt med sykehus to ganger med nærmere 3 i promille. Dette begynner å gå ut over forhold på jobb, med venner og til min samboer. Jeg blir flau og får angst i lang tid etterpå, men likevel gleder jeg meg til neste gang jeg kan drikke..
jeg er sjenert og tør ikke ta ordet dersom alkohol ikke er til stede, og jeg liker følelsen av å endelig tørre snakke. jeg har aldri vært med på fest uten å drikke, og jeg blir sjalu om andre drikker uten meg.. Tanken på alkohol gleder meg, jeg ser alltid frem til neste gang jeg kan drikke og være sosial, samtidig som rusen skremmer meg. Alt jeg tenker på er neste sosiale event som inneholder drikke. da.
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med det, men vet at jeg ikke klarer å gjøre noe med det på egenhånd..
spørsmålet mitt er: Hva burde jeg gjøre?
Kvinne, 26 år fra

RUStelefonen svarer:
Vi forstår at det kan føles godt for deg «å tørre å snakke» som du skriver. Det er nok mange som bruker alkohol for å blir litt tøffere og for eksempel tørre å snakke mer eller være mer sosial. Men i ditt tilfelle har det blitt et problem fordi du drikker for mye, og du opplever at det går utover forholdet ditt til jobb, venner og samboer.
Det mest innlysende er å slutte å drikke alkohol, eventuelt å gå inn for å drikke mindre. Dette er noe du kan få hjelp med, men da må du selv be om det. Hvis du snakker med legen din kan hen henvise deg til samtaler med terapeut.
Hvis du tenker at du kan prøve å gjøre noe med det på egenhånd, eventuelt med hjelp fra samboer og/eller venner kan du finne gode tips i vår artikkel hjelp til å slutte.
Vi kan for øvrig legge til at det å ha problemer med å slutte å drikke, eller å begrense mengden alkohol man drikker, er en av indikatorene for at man kan ha et begynnende alkoholproblem, så det er kanskje en grunn til å være ekstra forsiktig.