Happy pills /venninne kjøper medisiner av en dealer

Hei, jeg har en venninne jeg er veldig bekymret for. Hun har nå begynt med noe hun kaller «Happy pills» aka Antidepresjonspiller. Disse har hun ikke fått noen som helst resept på. Hun har ikke vært hos noen lege eller psykolog, men hun tok den test der hun fikk som svar på at hun er «deprimert». Disse pillene har hun fått gjennom en dealer, og jeg mener at dette ikke er ordenligge happy plls. Han hun har fått de gjennom er en dealer og kan få tak i alt annet muligens stoff. Venninna m røyker også hasj veldig ofte, gud vet hva mer hun gjør. På pillene hun har står den ingenting, og de ser ikke ordentlige ut. Hva tror dere? Jeg prøver å hjelpe henne men hun nekter å høre, hun lyver til de andre venninne sine om alt dette, og hun mister venner og ødelegger veldig for seg selv.

Kvinne, 16 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at du er bekymret for venninnen din. Om hun er deprimert og trenger medisiner for det, må hun få hjelp. Det hun driver med er ikke en god måte å bli bedre på, tvert i mot. Når det gjelder hva slags medikamenter hun kjøper av dealeren sin, er det umulig for oss å vite det. Men ofte er medikamentene som selges ulovlig på gata medisiner som gir en rus, noe typiske antidepressiva ikke gjør i særlig grad. Men vi kan ikke si for sikkert at det ikke er antidepressiva hun kjøper.
Det er uansett ikke bra å ta medisiner uten å ha avtalt dette med lege. Det er veldig viktig å bli fulgt opp av legen når man skal ta denne type medisiner.
Du skriver ikke alderen på din venninne, så vi går ut i fra at hun er på din alder. Vi anbefaler deg derfor å snakke med dine foreldre om det, eventuelt noen andre voksne på skolen, helsestasjon for ungdom,  eller noen i omgangskrets som du stoler på. Du kan be de ta kontakt med hennes foreldre slik at de kan følge henne opp. Du kan selvfølgelig ta kontakt med hennes foreldre selv, om du er komfortabel med det. Uansett hva du velger å gjøre er det bra om du tar kontakt med en som virkelig kan gjøre noe med problemet slik at hun får den hjelpen som hun trenger. For deg er det også bra om hun får hjelp, for da slipper du å gå rundt og bekymre deg så mye.