Fortvilet

Jeg har drevet med en mann i et halvt års tid, ryktene skulle ha det til at han hadde drevet med kokain. Jeg tok opp dette med han gang på gang og han nektet gang på gang. En dag jeg skulle vaske klær fant jeg masse små zip poser i den ene buksa hans som bare har ligget på badet, det samme fant jeg i en tom røykpakke. Har tatt det opp med han å fått beskjed om at det er gammalt og ikke hans osv.. og at jeg kan ryke og reise hvis jeg ikke trur på han og at jeg ikke har noe med å snoke i hans ting. Nå har det hele toppet seg med at jeg fant en zip pose med to hvite klumper i samt pulver, jeg veit ikke om jeg skal ta det opp med han eller vente til etter posen forsvinner. Eller om jeg bare skal kaste det å se hva som skjer…
Hilsen fortvilet som er veldig glad i denne mannen..

Kvinne, 25 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Selv om han benekter dette, er det nok ganske rimelig å anta at han driver med kokain (eller lignende rusmidler). Det at du har hørt rykter, samt funnet zip-poser med pulver/klumper, underbygger dette. Det at han ikke selv innrømmer bruken, og at du har funnet dette gjentatte ganger, vitner også om at han kanskje ikke har noen planer om å slutte i nærmeste fremtid. For at han skal slutte, må han selv anerkjenne et problem, og selv være motivert til å ta grep. Du har forsøkt å snakke med ham om dette, uten hell. Dermed blir det simpelthen opp til deg selv å vurdere hvorvidt du ønsker en fremtid med ham eller ikke. Denne avgjørelsen er selvsagt helt opp til deg selv, men hvis det er slik at du kun har kjent ham i forholdsvis kort tid, at han ruser seg bak ryggen din (og lyver om det), samt bruker uttrykk som at du må «ryke og reise», tenker vi at du kanskje bør tenke deg ganske godt om angående hvor din grense går for hva du kan akseptere og ikke.
Du er selvsagt velkommen til å kontakte oss anonymt på telefon eller chat i åpningstidene, dersom du ønsker å snakke mer utdypende om dette.