Førerkort

Hei, jeg har etter jeg ble tatt for bilkjøring uten førerkort og hadde ved den anledningen inntatt hasj, fikk da en utsettelse på førerkortet som tilsier at jeg må avlegge urinprøver i en lengre periode før førerkort kan taes. Da lurer jeg på om dere veit noe om hvor disse prøvene kan tas, og om hvor lenge hasjen sitter i urinen da dette er et stoff jeg har brukt jevnlig i flere år. Har nå ikke brukt noen ting på 35 dager og lurer på når ca jeg kan starte med disse prøvene?

Mann, 23 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Prøvene tas ofte hos lege om ikke annet er avtalt, så vi anbefaler deg å kontakte fastlegen din. Hasj kan spores i urinen 3-6 uker ved daglig eller tilnærmet daglig bruk over tid. I få tilfeller kan det også spores noe lengre enn dette. Dette er individuelt, så vi kan ikke gi deg noe klart svar på hvor lenge du bør vente før du kan få rene prøver.
Se også vår artikkel cannabis i urinprøver og blodprøver for mer informasjon.