Er jeg overmedisinert?

Hei.jeg er en mann på 35år og er i LAR ,noe jeg har vært i 11år. Jeg sto i mange år på 36mg subutex, men trappet meg ned til 24mg, itillegg står jeg på 4stk 15mg sobril og 2stk 5mg apodorm,4stk tramadol 50 mg,og 4 forskjellige migrene medisiner.er ikke dette mye å stå på over så mange år? Og hva kan jeg forvente at resten av livet blir? Jeg har fra ung alder slitt psykisk med angst,deprosjon og suisidale forsøk og tanker.men de siste årene har min fysiske helse blitt værre.hodepine,smerter i nakke og rygg,svimmel,ustødig og ramler mye.tåkesyn,svettetokter,skjelven osv. Jeg har ikke tatt heroin siden jeg startet i Lar. Føler jeg har god rusmestring.men føler kroppen prøver å si at nok er nok.er det forsvarlig å fortsette? Hva kan,burde gjøre? Tenker mye at nå som jeg har fått livet på plass ,med leilighet og nettverk osv. Men klarer ikke helt å se fremmover i livet,har liksom ikke tro på jeg får noe særlig langt liv slik det går med helsa idag. Håper på gode råd 🙂 (Spørsmålet er redigert av hensyn til innsenders anonymitet)

Mann, 35 år fra Troms
RUStelefonen svarer:
Takk for spørsmålet ditt, vi forstår at du blir bekymret for helsen din fordi du tar såpass mye forskjellige medisiner som du gjør. Samtidig skriver du også om at mye er bedre i livet ditt, selv om det noen ganger er vanskelig å se fremover. Rådet vårt er at du tar kontakt med fastlegen din og snakker med legen om din bekymring for å ta så mange ulike medikamenter. Du har erfaring med å trappe ned på Subutex, og det kan være at du kan trappe ned/eller av på andre medisiner også. Vi kjenner ikke deg og din helsetilstand godt nok til å gi noe annet råd, og vi er heller ikke helsepersonell. Vi håper du får god hjelp til dette og ønsker deg all lykke til videre.