Dårlig av lite alkohol

Hei!
Jeg har i det siste blitt fryktelig uvell og kvalm og uggen av 1-2 glass vin, som resulterer i at jeg direkte må dra hjem fra vors og aldri kan bli med på byen. Jeg kan kjenne at det er litt surt i magen og får mye tarmgass som legger seg fra magen og opp i spiserøret, men det hjelper ikke å få ut luften. Det er veldig frustrerende og jeg klarer ikke kose meg når alle vennene mine nyter alkoholen og jeg sitter der og føler meg fryktelig dårlig. Går ikke på noe medisiner og har ingen sykdommer.
Vet du noen av årsakene til dette problemet mitt og hvordan jeg kan få det vekk og kunne drikke mer alkohol uten å bli dårlig etter 2 glass vin / 1 cider?

Kvinne, 20 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Det er sjeldent at man er allergisk mot alkohol i seg selv eller at allergi mot alkohol plutselig oppstår. Allergi ovenfor alkohol er som regel allergi for tilsetningstoffene i aktuelle drikke. Om du ikke plages av dette annet enn akkurat når du drikker vin, kan det være at du ikke tåler tilsetningsstoffene i vin, for eksempel gjær eller druer. Du kan forsøke andre alkoholtyper og se om dette hjelper. Når det er sagt er det ganske vanlig å få luft i magen av alkohol. Det er fordi all alkohol irriterer magesekk og slimhinner og kan føre til plager.  Alkohol kan bidra til smerter, sure oppstøt, luft, infeksjoner, magesår og en rekke andre sykdommer i mage. Har du en ømfintlig mage kan det være nok til at du opplever plager ved små mengder.
Vi anbefaler deg en tur til legen om plagene ikke opphører.