Hei jeg lurer på om det lovlig med CBN og CBG isolat i Norge.
Er olje fra industriell hamp, I samme gate men ikke det samme som CBD, som er på legemiddel listen.
mvh

Mann, 29 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Så vidt vi er kjent med, vil produkter av CBN (cannabinol) og CBG (cannabigerol) falle inn under samme lovverk som produkter av CBD (cannabidiol). Ettersom disse produktene utvinnes fra industriell hamp, vil de som kjent inneholde minimalt eller ingenting av det psykoaktive virkestoffet THC. Likevel faller hampplante inn under Urtelisten A og B, som et reseptpliktig legemiddel. Ingen av nevnte cannabinoider står oppført på denne listen spesifikt, men listen tar høyde for å ikke være uttømmende (jf. § 5). Cannabisplante er i tillegg oppført på narkotikalisten, uten å gjøre noen spesifikk distinksjon på hvilken art cannabisplante det er snakk om. Slik vi forstår regelverket, vil disse produktene altså måtte følge retningslinjene som gjelder for privatimport av medisink cannabis, selv om det altså ikke er snakk om THC-holdige produkter. Alternativt vil dette følge retningslinjene for privatimport av legemidler generelt.
Her må vi likevel innrømme at regelverket per i dag er noe uklart. Vi vil anbefale at du kontakter Statens Legemiddelverk og forhører deg om denne situasjonen, før du evt. velger å importere CBN/CBG-isolat.