Brystsmerter

Hei, jeg er en jente på 17 år og jeg røyker hasj i blandt, og nå i det siste så har jeg fått vond stikking i høyre armen på innsiden av armen, men det går vekk når jeg er ferdig med selve jointen, men så senere igjen så får jeg vondt i brystet og jeg lurer på hva det kan være?

Kvinne, 17 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er ikke godt å si noe sikkert om hvorfor du opplever stikking i høyre arm og brystsmerter. Det kan ha sammenheng med bruk av hasj, men behøver ikke være det. Bruk av hasj innebærer økt puls og belastning for hjertet, og kan for noen få være alvorlig. Forskningsrapporter fra de siste 20 årene viser at det er en sammenheng mellom cannabisbruk og akutt hjerteinfarkt og hjerneslag. Så hvis du vil være på den sikre siden bør du ta kontakt med lege for å sjekke helsen din, og spesielt med tanke på hjerte. Du kan ta kontakt med Helsestasjon for ungdom der du bor, hvis du synes det er vanskelig å snakke om det til fastlegen din. Du kan lese mer om hasj/cannabis/marihuana på vår faktaside.