Bekymret for Barn/tantebarn

Hei! Jeg har et barn/tantebarn som velger å bruke Hasj. (daglig utifra hva vi vet) Jeg lurer på hva vi som foreldre og pårørende kan gjøre i denne situasjonen. Hun snakker med oss om dette – men ser ikke på hasj som et problem. Hun bruker dette som «medisin» fordi hun har angst. (mener hun selv – selvmedisinert seg). Har vi noen rettigheter som pårørende og foreldre til å få innsyn i hennes journaler? Hos lege /sykehus? Hun sier selv hun har vært innlagt på sykehus. Men av hva årsaker er, vet ikke jeg. Og jeg vil gjerne finne ut om dette stemmer?! Og veien videre. Hun har pr idag fått en jobb der jeg jobber. Hvor hun ofte er syk. Jeg har sagt ifra på jobb at hun er hun. Og er voksen nok til å ta ansvar for egen jobbsituasjon. Men vi vet jo at denne jobben har hun ikke lenge, om hun ikke slutter med det hun holder på med. Og hun gjøre det mer og mer, og vi er bekymret som mor og tante. Hun er så ung. Og det er synd å se at et ungt liv kan bli ødelagt med dop fordi de ikke får rett veiledning på dette. Jeg har gitt henne masse fakta om hasj fra forskning.no. Men dette er bare tull ifølge henne. Må hun samtykke til innleggelse – og hvor lang tid kan en sånn prosess ta.? Spør du meg er hun jo narkomaner idag – når en velger nyter dette middelet nesten daglig. Vi vil gjerne ha noen råd av dere. Steder vi kan henvende oss som mor/ tante.
Ringer dere gjerne og. Men dere er ikke oppe nå!

Kvinne, 43 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å hjelpe noen som ikke ønsker hjelp. For å kunne slutte eller redusere på cannabisbruket sitt er det viktig at den det gjelder er motivert selv. Du skriver ikke hvor gammel (tante)barnet ditt er, men vi antar at hun er myndig utifra din beskrivelse av situasjonen. Hvis hun er myndig bestemmer hun over sitt eget liv og må ta egne valg, uansett om de er gode eller dårlige. Det man som forelder/tante står igjen med når barnet er myndig, er samtalen. Fortsett å snakke med henne om dette, men ikke forsøk å diskutere eller overtale henne; det fungerer sjeldent. Å formidle sin bekymring samt være nysgjerrig, er ofte en bedre tilnærming. Og selvfølgelig være klar på hva du mener om dette – at du ikke synes det er ok. Prøv å unngå betegnelser som «narkoman» eller andre negative beskrivelser av henne.  Å bevare en god relasjon til (tante)barnet ditt er viktig, fordi det er mulig at du med tiden kan ha en innvirkning på henne. Du finner flere gode tips til kommunikasjon her.
Hvis (tante)barnet ditt er over 16 har du i utgangspunktet ikke rett til innsyn i hennes pasientjournal. Men nærmeste pårørende kan få innsyn hvis hun samtykker til det.
Tvangsinnleggelse er ikke så ofte brukt. Det er flere grunner til det; blant annet er det personvernhensyn som skal hensyntas, og det er lite som tyder på at tvang har særlig mye bedre effekt enn frivillig behandling. Når det gjelder hasj, anses det sannsynligvis ikke som et alvorlig nok problem for iverksetting av tvangstiltak.
Men det er mye hjelp å få hvis hun (senere) skulle ønske hjelp. Du finner en oversikt her.
Du er hjertelig velkommen til å ringe oss for å snakke mer om situasjonen. Du kan også ta kontakt med Veiledningssenteret for pårørende.