Hvilke behandlingformer kan tilbys og hva koster det

Hei! Jeg har erkjent at jeg har blitt alkoholiker og vil gjerne ha hjelp til å slutte. Har prøvd lenge å slutte på egenhånd men uten resultat. Vil ikke blande inn fastlegen. Hva slags behandlingformer kan tilbys og hva koster det.

Kvinne, 61 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Så flott at du har erkjent at du har et problem og at du nå ønsker hjelp til å slutte, det er et viktig og stort steg i retning av å få det bedre.
Vi har dessverre ikke oversikt over de private behandlingstilbudene i Norge og deres priser. Om du ikke ønsker å benytte deg av det offentlige tilbudet, er antagelig Internett  det beste stedet å finne informasjonen du er ute etter. Om du ønsker å benytte deg av det offentlige helsetilbudet, er det, som du nevner, fastelegen som må kontaktes for henvisning videre i rusbehandling.
Du skriver ikke noe om hva som er årsaken til at du ikke ønsker å involvere fastlegen. Vi ønsker likevel å opplyse om at alle leger og all helsepersonell følger samme lovgivning, og om at du kan bytte fastlege om du ikke er fornøyd med den du har. Her kan du gjøre det.
Vi ønsker deg lykke til videre!