Hei, prøvde å ringe dere men det var ikke svar etter 15 minutter. Ingen klage sånn sett, nen det viser hvor stor pågangen er, dessverre.
Jeg var i en trafikkulykke i 2010, og er nå i helsemølla der ingenting skjer.
Fikk til slutt via sykehusdirektøren klaget meg frem til ny undersøkelse i utlandet, som ga ikke noe mer svar på mine kroniske smerter.
Gikk lang tid før spesialister kom på banen, og da var jeg pumpet full av paracet forte og oxycontin.
Etter det tredje fastlege-skiftet fikk jeg en lege som SÅ hva som skjedde med meg. Han satte meg på Fentanyl, noe som gjorde at jeg fikk medisiner mer jevnt enn med tabletter.
Så etter turen utenlands, der de ikke fant noe p gjør enn å sette meg på metadon (!!!???)
Eneste jeg kunne tenke meg var feil var for tidlig tilbake i jobb (3 operasjoner, 8 mnd senere i full jobb) og at jeg ble syk av medisinen.
Så jeg bestemte meg for å slutte helt, har redusert til 2,47 mcg/h fra 75 mcg/h. En utrolig ting, med voldsomme abstinenser til tider. Men fant ut at såkalt spesialist ikke kunne dette med «detox».
Så.. Under 2.5 fra 75 mcg/h lurer jeg på hvordan jeg skal klare det siste steget. Det er ikke fordi jeg vil, har ingen rus av Fentanyl som jeg kan merke. Men er redd for å få de kraftige abstinenser som jeg hadde mitt i avrusingen.
Jeg fikk Oxynorm og Cateprasan som «verktøy» for å unngå abstinenser. Men det gjorde at jeg gikk opp og ned med smerter. Så jeg sluttet med de og reduserer mindre mengder ned Fentanyl plasteret.
Det har jeg fått til å virke, men den siste biten er som sagt det jeg ikke vet hvordan jeg skal utføre..
Spesialisten (Neurologen) har sviktet tross lovnader og oppfølging. Og fastlegen kan i grunn ikke dette?
Hva gjør jeg? Eller hvem kan jeg kontakte?
Ha en god dag!
Mvh Snart_Frisk!

, 51 år fra Hedmark
RUStelefonen svarer:
Først og fremst – det er leit å lese at du har hatt såpass store utfordringer, både med helse og helsevesen. Vi håper at dette snart er et tilbakelagt kapittel for deg.
Når det gjelder nedtrapping på smertestillende legemidler, er det en fordel å bruke lang tid, og å ta svært gradvise trinn nedover i dose. Dette gjelder særlig når du nærmer deg full seponering – da er det ofte hensiktsmessig å være spesielt varsom. Det er nok ikke mulig å utelukke abstinensplager fullstendig, men ved en forsiktig nedtrapping håper man i det minste å kunne redusere denne typen ubehag i størst mulig grad.
Når det gjelder konkret hvor lang tid du skal bruke, samt hvor store/små trinn du bør ta, blir dette dessverre utenfor vårt kompetanseområde å svare på. Du etterlyser ekspertise på nedtrapping, og dersom hverken din lege eller nevrolog kan tilby dette, bør du ta kontakt med en avgiftningsklinikk og rådføre deg med disse. For henvendelser som gjelder utfordringer med helsevesenet generelt, anbefaler vi at du kontakter Pasient- og brukerombudet.