Amfetamin

Er det normalt at etter og ha sluttet med amfetamin at man kan få tilbakefall et par ganger.Hva kan man gjøre for og unngå det?Jeg hadde sluttet og ruse meg på amfetamin,men tok en veldig dårlig valg idag,jeg tok et skudd med amfetamin.Kjøpte 1 gram,og nå hiver jeg resten.Jeg liker ikke denne rusen,jeg savner ingenting med dette,og har veldig dårlig samvittiget nå.Hvordan kan jeg takle det neste gang?Jeg takler ikke denne rusen,jeg vil ut,ut helt ut av dette.Problemet er veldig mye i hverdagen minner meg på det,og jeg får en skyldfølelse for at jeg i det hele tatt begynte og ruse meg første gang.Hjelp meg,vær så snill.Jeg vil ut av dette for godt,og ikke tenke på at dette har vært en del av livet mitt.mvh. Kvinne 25
Kvinne, 25 år fra

RUStelefonen svarer:
Ja, det er mange som vil oppleve enkelte mindre tilbakefall etter en historikk med misbruk av rusmidler. Hva som skal til for å styre unna dette er nok ganske avhengig av brukerens situasjon og forutsetninger, men generelt er det tre ting som ofte vektlegges: (1) miljøforandring, (2) viljestyrke og (3) god hjelp/bistand. Vi kan si noen ord om de enkelte.
Miljøforandring
Hvis det er slik at hverdagen din og miljøet ditt på mange måter er likt i dag som da du tidligere brukte amfetamin regelmessig, kan dette potensielt by på noen utfordringer. Som du sier selv: «veldig mye i hverdagen minner meg på det», noe som jo bekrefter dette. Er det mulig for deg å gjøre noen endringer her? Nå vet vi ikke så mye om hva slags ting det er snakk om, men hvis det f.eks. er bestemte personer, steder, aktiviteter o.l. som utløser en rustrang hos deg, kan det være lurt å unngå disse (i hvert fall så lenge som det føles nødvendig). Forsøk å fylle hverdagen med gode rutiner; f.eks. skole/jobb, sunne og konstruktive fritidsaktiviteter, sosial omgang med personer utenfor et rusmiljø, et sunt og variert kosthold, gode søvnrutiner og lignende.
Viljestyrke
Det er helt naturlig å ha svake øyeblikk, men husk at du alltid har et valg om du skal ruse deg eller ikke. Fokuser på fordelene ved å ikke ruse deg, og ulempene ved å ruse deg, de øyeblikkene du føler deg fristet. Tenk f.eks. på den dårlige samvittigheten du beskriver, eller hvordan du ikke egentlig liker amfetaminrusen, så vil du forhåpentligvis klare å ta de rette valgene i tiden fremover.
God hjelp/bistand
Mange opplever det som vanskelig å vende en rusvane helt på egenhånd. Dersom du f.eks. har noen i familien eller venner å støtte deg på, kan det helt klart være en god ting. Det finnes også et bredt og variert hjelpeapparat der ute, som mange opplever god hjelp fra. I vår artikkel Hjelp til å slutte med amfetamin vil du finne tips om noen slike tilbud. Se også artikkelen Oversikt over gode hjelpetjenester (ung.no); der finner du en rekke tilbud som kan være aktuelle for deg, selv om du er noe eldre enn målgruppen.
Hver for seg kan disse punktene være vel og bra, men det beste resultatet vil nok komme dersom du vektlegger alle tre samtidig. Du er selvsagt også velkommen til å kontakte oss på telefon eller chat i åpningstidene dersom du ønsker et utdypende samtale om dette.