ADHD selvmedisinering vs sentralstimulerende medisiner

Hei, jeg selvmedisinerte meg selv på amfetamin før jeg fikk barn. Jeg ble utredet for ADHD i 2006 og ble satt opp på ritalin og conserta. Nå etter 11 år og liten positiv virkning og utprøvning av høy til lav dose uten god effekt av disse, blir kun Strattera vurdert som annen medisinering. Dette begrunnes med at det tidligere har vært tatt sentralstimulerende. Strattera har bivirkninger som sinne og depresjon. Dette er jo problemstillinger som er noen av hovedgrunnene til at jeg i utgangspunktet er avhengig avå få slik medisinering mot ADHD slik at jeg kan fungere forholdvis normalt i hverdagen og være en god mor.

Kvinne, 36 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Her er vi litt usikre på hva det er du spør oss om. Men generelt er det gjerne slik at det praktiseres strenge retningslinjer for administrering av denne typen legemidler. I tillegg handler ADHD-medisinering ofte om prøving og feiling, og mange slike medisiner har, som du sier, en rekke mulige bivirkninger, som vil spille en rolle i den totale vurderingen. Merk at «mulige bivirkninger» nettopp kun er mulige bivirkninger; det er ikke nødvendigvis slik at alle vil oppleve de samme bivirkningene. Som oftest vil du bli nødt til å vurdere fordeler og ulemper opp imot hverandre, uansett hvilket behandlingsforløp/medikament det er snakk om. Vi anbefaler derfor at du fortsetter en tett oppfølging med dine behandlere, og at du er mest mulig tydelig omkring dine ønsker og eventuelle plager. Dersom du føler at du blir urettmessig behandlet av helsevesenet, kan du forsøke å henvende deg til ADHD Norge , og/eller Pasient- og brukerombudet for bistand.