bror som er alkoholiker og blandingsmisbruker

Jeg har en bror som er alkoholiker og blandingsmisbruker og har vært det i 25 år. Vi har hatt han på privat avrusing for ca 15 år siden pga narkotika. Han har utviklet et alkohol og pilleproblem over tid etter dette, og nå har kona forlatt han med hans to barn. Han er til fare for seg selv og andre, og vi ønsker å få han inn på en behandlingsinstitusjon over tid. Hvor i Norge finnes slike, og hvordan går vi frem . Jeg, min søster og min svigerbror drar til Arendal i morgen og tar en intervensjon med intensjon om at han er villig til å legge seg inn, men vi har bare fra i morgen til fredag å være der på. Hvilke institusjoner er det å håpe å få han inn akutt på? Han er en fare for seg selv, barna sine, kona og omgivelsene. Mvh (navn er anonymisert, red.)

Kvinne, 49 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Behandling av rusproblemer/-avhengighet er primært basert på frivillighet og et ønske om endring. Hvis han vil gjøre noe med problemet og ønsker behandling innenfor det offentlige hjelpeapparatet må han ta kontakt med fastlege eller ruskonsulent på NAV, som kan søke han inn. Oversikt over offentlige behandlingsinstitusjoner som tilbyr rusbehandling er tilgjengelig på HelseNorge/Rus og avehengighet.
Du skriver også at «han er til fare for seg selv og andre» uten at vi vet hva du legger i det. I Lov om helse- og omsorgstenester, kapittel 10, er regler om vilkår og saksbehandling beskrevet. I §10-1 står det som følger; «Kommunens plikt til å vurdere bruk av tvang etter melding fra pårørende. Kommunene skal ved melding fra pårørende om omfattende rusmiddelmisbruk foreta de nødvendige undersøkelser i saken, og vurdere om det skal fremmes sak etter §§ 10-2 eller 10-3. Når saken er utredet, skal den pårørende ha tilbakemelding om dette».
Mener dere at tvang er nødvendig i dette tilfellet må dere melde det til NAV i den bydelen/kommunen han bor.