Urinprøver spytt

Hei, jeg lurer på dette med spytteprøver ved bilkjøring. Slår det ut på smertestillende? Eller hvor mye må man ta før det slår ut.. Og brukes dette overalt?

, 47 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Ja, mange typer smertestillende vil gi utslag på spytteprøver. Eksempler på dette er legemidler av typen opiat/opioid. Hvor mye som skal til før det gir utslag avhenger helt av hvilket legemiddel det er snakk om, og hvor lang tid før en eventuell prøve det er inntatt. Dette kan du lese mer om på hjemmesidene til Oslo Universitetssykehus, i artiklene Hvor lenge etter inntak er stoffene i kroppen? og Fakta om rusmiddelgrenser i trafikken. Påvisningstidene i spytt og blod er tilnærmet like.
Merk at det i noen tilfeller er tillatt å kjøre bil selv om du samtidig bruker smertestillende legemidler. Hvorvidt du oppfyller disse kravene eller ikke, vil du finne svar på i Førerkortveilederen, avsnitt om legemidler.
Merk også at spytt- og blodprøver benyttes ved trafikkontroll for å fastslå om du er påvirket av et rus-/legemiddel der og da. I noen tilfeller kan du også bli bedt om å bli med til politistasjonen for å avlegge en urinprøve; slike prøver sier ikke nødvendigvis noe om hvorvidt du er påvirket der og da, men kan avdekke hvorvidt rusgivende stoffer har vært inntatt i nyere tid.