Tablettavhengig?

Hei!
Jeg lurer på om jeg er i faresonen når det gjelder tablettbruk. Jeg tar ca 1-2 tabletter hver kveld. Det kan være alt i fra paracet med kodein, sobril, paralgin forte, immovane, tramadol. Stort sett alt som er sentralnervestimulerende på grunn av søvnvansker, mye angst og hodesmerter/verk i kroppen. Diagnose Bibpolar II. Bør jeg være bekymret?
Kvinne, 34 år fra

RUStelefonen svarer:
Det er alltid en viss risiko for utvikling av toleranse og avhengighet ved bruk av psykotrope preparater. Misbruk og overforbruk av medikamenter starter veldig ofte utfra et i utgangspunktet fornuftig og akseptabelt forbruk.
For å unngå å utvikle overforbruk og misbruk av vanedannende preparater bør man eksempelvis kunne svare ja på disse spørsmålene om bruk av vanedannende preparater: Er pillene foreskrevet av din lege? Følger du legens anvisning og anbefalte dosering? Tar du dem for det de er ment for, og kun ved absolutt behov? Har du prøvd andre alternativer først? Og er du ærlig ovenfor deg selv og legen om ditt forbruk?
Hvis du i tillegg bruker andre medisiner, feks. pga bipolar diagnose, bør du passe på det ikke er fare ved samtidig bruk av medikamenter som påvirker sentralnervesystemet. Dersom du eventuelt innser at du bruker for mye/misbruker medikamenter finnes det mange alternativer for å aktivt endre på situasjonen. Du bør da uansett snakke ut med lege eller annet helsepersonell om det. Ved behov kan du gjerne kontakte oss i Rustelefonen på chat eller telefon 08588 i åpningstiden (11-19).