Subutex/Førerkort

Hei. Jeg er i prosess med å ta førerkortet nå. Jeg har vært rusmisbruker tidligere og går på Lar medisin subutex, men har vært rusfri i 7 år. Har et helt normalt liv med jobb og kone barn. For 1 år siden sa legen at det bare var for henne å sende inn bekreftelse på min rusfrihet. Og det er mange som kan støtte opp om at min tilværelse er totalt rusfri. Men så sa legen plutselig at jeg måtte ta urinprøver i 6 mnd, på grunn av nye regler. Stemmer dette? Jeg spør fordi det nesten ikke lar seg gjøre før jobb og holde på med det. Og jeg føler det er stressende og nedverdigende etter så mange år rusfri. Håper på et svar fra dere

Mann, 31 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Først og fremst – gratulerer med 7 års rusfrihet!
Det er riktig at det har kommet nye regler på dette området, og at kravene generelt har blitt noe strengere. Slik vi forstår dette regelverket er det også riktig at legen må kunne dokumentere minimum seks måneders rusfrihet fra illegale rusmidler før du oppfyller helsekravet til å ha førerkort – altså uavhengig av at du tross alt har vært rusfri i 7 år allerede. Regelverket vi sikter til finner du i Førerkortveilederen, avsnitt om Gjentatt eller vedvarende bruk av rusmidler og legemidler til rusformål.
Når det gjelder din nåværende bruk av Subutex, skal ikke dette være til hinder for å kunne ta førerkort – mer om dette i avsnittet om LAR-behandling.