Kan jeg spore Ghb i urinen?

Jeg var på byen i helgen og mistenker noen puttet ghb i drikken min. Jeg hadde vært oppe to ganger og tisset løpet av natten så tenkte det ikke var noe grunn til å ta urinprøve ? Gjorde jeg riktig eller bør jeg alikevel levere inn en urinprøve om det skjer igjen ?

Mann, 28 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Dersom dette skjer igjen, er det egentlig best å ta en prøve så raskt som overhodet mulig (samme dag/natt). Den bør tas på et sterilt glass med lokk (prøveglass). Den kan stå i kjøleskap mens du bestiller analyse av den. Den holder seg noen dager i kjøleskap. Det er viktig å ta prøven meget raskt dersom det er mistanke om GHB, da dette stoffet er svært flyktig og går ut av urinen på under et døgn.
Dersom du tar en prøve nå, vil det være liten hensikt i det med tanke på å spore GHB fra helgen; det er allerede for sent.
Ta gjerne kontakt om du har flere spørsmål.