Slutte med rus og alkohol

Hei. Jeg har slitt av og på med rus siden jeg var 13 og forbruket har gått veldig opp det siste året. Jeg røyka hasj hver dag siden vinter i år, men jeg slutta for litt siden. Nå har jeg erstatta det med alkohol. Jeg tar også andre ting innimellom(kokain, amfetamin, lsd, mdma, heroin osv.) men jeg føler ikke at det er et like stort problem.
Det er ikke det at jeg drikker så voldsomt mye hver dag, men jeg må liksom alltid være litt bedøvd. Jeg er ikke motivert til å slutte i det hele tatt og det er ikke et problem i hverdagen, men jeg har rett og slett ikke råd til det. Jeg får utrolig lite penger inn i måneden og jeg har ikke råd til å kjøpe en liter vodka annenhver dag.
Jeg er redd for at jeg begynner å røyke hasj igjen om jeg slutter med alkohol nå, og det vet jeg er dårlig for min psykiske helse. Lever med en evig uro for om jeg har nok penger til en eller annen form for rus og får panikk om jeg ikke har det.
Vet liksom ikke helt hva jeg skal gjøre, jeg vil på en måte slutte og samtidig ikke, og så er jeg redd for hvordan jeg vil reagere når jeg slutter. Av erfaring ser jeg for meg at jeg blir suicidal og isolerer meg. Har dere noen råd?

Kvinne, 19 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Vi mener at det beste rådet vi kan gi deg, er å søke hjelp. Hvis du har ruset deg på ulike rusmidler, opplevd å bli suicidal og isolerer deg når du slutter, ja så bør du få hjelp til å komme videre. Ta kontakt med legen din, helsestasjon for ungdom, eller ruskonsulent på Nav. Sammen med en fagperson kan du få hjelp til å finne ett behandlingstilbud som passer for deg. De som jobber med rusbehandling har også tilbud til de som har problemer med psykisk helse så du vil også få hjelp med det.