Seponering Sobril og Cipralex

Hei!
Har fått ny lege som seponerte 20 mg cipralex i en sving sammen med 10 mg x2 sobril – jeg bruker også 10 mg Zoplicone for å sove. Det må sies veldig syk somatisk og derfor legemidl. Sobril for kramper Pancreas og mage, ciprralex for mindre smerter og søvn. Fikk serogene sjokk lurer på hvordan dette skulle vært gjort hun skal nå og fjerne Zoplicone mes jeg hatt blodpropp nylig pga nevroendokrin kreft og fikk eed hjertekapasitet med 40%. Orker ikke flete sjokk nå – men bruker også Tramadol 100×3 og Nobligan 100×2 langtidsvirkende. Må sies jeg har cyste i hodet og cyster i binyrer som gjør at jeg produserer for lite Serotonin. Takk og håper på raskt svar!

Kvinne, 55 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke helsepersonell, så vi kan dessverre ikke gi deg noen konkrete råd. Men vi kan si at generelt så bør både Cipralex, Sobril og Zoplicone trappes ned ved seponering. Hvis du ble dårlig kan det være fordi du trappet ned for fort. Vi håper at du kan ha en bedre dialog med legen når du fortsetter nedtrapping, slik at du i størst mulig grad unngår ubehag. Er du ikke fornøyd med hjelpen du får av legen din, kan du vurdere å bytte lege eller ta kontakt med pasientombudet i Hordaland.