Min samboer bruker hasj i smug

Hei. Min samboer brukte hasj hver dag før vi ble kjærester. Han sier han har trappet ned veldig og kun brukes det i lag med venner. Jeg har sagt til ham at siden jeg har 2 barn, så får han ikke lov til å oppbevare hasjen i leiligheten. Han sier han ikke er avhengig, men i det siste har jeg tatt ham på fersk gjerning i å prøve å blande dette i stua. Så var han i bilen på parkeringsplassen hjemme og blandet dette. Han gjemmer også hasj i leiligheten for å bruke det når han trenger det. Han sier han ikke er avhengig eller har et problem, men han sier at han liker rusen og det å kunne ruse seg. Hva gjør jeg? Jeg har bedt ham om å kutte helt ut, men da bare bruker han det i smug her hjemme.

Kvinne, 35 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi forstår om du er frustrert over dette. Du har satt grenser for hva som er ok og ikke i din leilighet, både av hensyn til deg og dine barn, og han overholder ikke dette. Det er ikke greit, og en god grunn til å bli skuffet for. Velger han å ikke overholde de grensene du har satt for deg, er det et brudd på deres tillit og respekt ovenfor hverandre.
Men du får nok ikke bestemt om han skal ruse seg eller ikke. Det du får bestemt, er hva du selv aksepterer eller ikke. At du har barn, er en viktig avveiing i hva som er greit eller ikke. Dette bør du formidle klart til din samboer. Si konkret hva du forventer. For eksempel: «du får nå en uke på å tenke deg om. Innen den tid vil jeg ha et svar på om du er villig til å slutte/få hjelp/ respektere mine grenser. Klarer han ikke å møte deg på dette, må du avgjøre om situasjonen nå er grei å leve med eller om det er grunn til å avslutte forholdet. Vi anbefaler dere å snakke med et familievernkontor for å få bistand i deres situasjon.