Salg av alkohol

Hei! Jeg er jente på 17 og lurer litt på noe angående salg av alkohol. Hvis det var slik at noen under 18 hadde solgt alkohol til noen andre under 18 har de da begått et lovbrudd? Kan de straffes og hvordan?

Kvinne, 17 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Ja, i prinsippet vil nok dette anses som en straffbar handling. Som du kanskje er klar over, er det ikke forbudt å kjøpe alkohol når man er under 18/20 år – det er snarere forbudt å selge alkohol til personer under 18/20 år (jf. Alkoholloven § 1-3 og 1-5). Den som selger, utleverer eller skjenker alkoholholdig drikk må selv ha fylt 18/20 år. I tillegg til denne bestemmelsen, er det også en paragraf (§ 8-8) som sier følgende:
Det er forbudt å kjøpe alkoholholdig drikk gruppe 3 på vegne av noen som er under 20 år eller annen alkoholholdig drikk for noen som er under 18 år.
Denne paragrafen skiller altså ikke mellom hvorvidt selgeren selv har fylt 18/20 år eller ikke. Dersom selgeren er over 15 år har vedkommende passert den kriminelle lavalder, og vil dermed i prinsippet kunne straffes for denne typen lovbrudd, slik vi tolker dette.