Overdose Subutex

Heisann!
Eg jobbar innen rus og deler ut ein del LAR medisin, deriblant Subutex. På arbeidsplassen er det litt delte meiningar om overdose knytt til Subutex (ikkje suboxone).
Eg meinar at du kan ta overdose på Subutex om du injiserer det eller om du i tillegg er rusa på andre stoff.
Nokon av dei andre eg jobbar med meinar at du IKKJE kan ta overdose på Subutex fordi om du er rusa på andre stoff.
Eksempel:
16 mg subutex + heroin
Kan du gi oss ein «fasit» på overdosefaren med subutex slik at me kan bli ferdig med denna evigvarande diskusjonen ? 🙂

Kvinne, 29 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Virkestoffet i Subutex heter buprenorfin og har noen spesielle egenskaper som gjør det til et relativt trygt preparat med tanke på LAR og overdose. Buprenorfin virker som andre opiatstoffer ved å binde seg til de ulike opioidreseptorcellene i kroppen. Buprenorfin binder seg særdeles sterkt til visse reseptorer, og har svært lang virketid. Det nedbrytes til andre metabolitter i kroppen, bl.a. norbuprenorfin. Denne metabolitten vet man gir smertestillende og euforiserende effekt.
Det gunstige er den såkalte ceiling-effekten, eller tak-effekten til buprenorfin. Dvs. at mengden virkestoff i blodet bare virker smertestillende og rusgivende opp til et visst nivå. Uansett mengde over dette nivået vil sentralnervesystemet ikke hemmes mer. Derfor brukes buprenorfin utstrakt i LAR.
På en person som er tilvendt buprenorfin, er det vanskelig å oppnå overdose (respirasjonsstans, hjertestans, bevissthetstap etc.) med buprenorfin alene. Inntas det derimot i tillegg andre stoffer som har potenserende effekt, så kan det bli fare for overdose. Den mest potente overdosefaren ved buprenorfin er nok ved inntak av dempende stoffer som (store mengder) alkohol, (store mengder) benzodiazepiner og buprenorfin blandet sammen (i tillegg til visse nmda-antagonister, nevroleptika etc.).
Blanding med andre opioider/opiater
Det som gjør buprenorfin så spesielt er at det virker både som agonist og antagonist på opioidreseptorer. Dvs. at buprenorfin ikke slipper til andre opiater/opioider uansett hvilket som ble tilført først. Tar man feks heroin før, samtidig eller etter buprenorfin (16 mg), så vil buprenorfinet og dens metabolitter binde seg til reseptorene, mens andre stoffer «presses» vekk. Dette vet brukerne og blander derfor ikke disse to i særlig grad.
Oppsummert:
• Buprenorfin utkonkurrerer andre opiater ved å som «motgift» på andre opiater (stjeler plassen deres ved reseptorene).
• Buprenorfin kan alene neppe gi overdose på en allerede tilvendt (8+mg) og frisk person (isåfall svært sjelden)
• Buprenorfin kan gi overdose sammen med andre, potenserende preparater (benzodiazepiner, alkohol, nmda-antagonister, nevroleptika etc.)
Det er usikkert om dere kan avslutte diskusjonen én gang for alle med dette svaret; det er ingen fasit med to streker under. Det er selvfølgelig mulig å ta en overdose på Subutex, f.eks. hvis en opioidnaiv person injiserer store mengder. Den tragiske saken der en 2-åring omkom, viser jo dette. Men 16 mg på langt nær en stor nok dose for en voksen person som allerede er tilvendt og/eller har et omfattende opiatmisbruk bak seg. Dette er jo også hensikten med buprenorfin; at det er liten overdosefare på det.
Dere kan lese mer om opioider på våre sider og undersider om opioider.